Strona główna > Dzieci i rodzina > Praca kierowcy dla kobiety: jak wygląda?

Przeświadczenie o istnieniu typowo „męskich” zawodów powoli zanika, a kobieta-kierowca tira, autobusu czy taksówki już nie szokuje. Panie stanowią coraz większy odsetek zawodowych kierowców. Czy taką pracę można połączyć z udanym życiem rodzinnym? Jak wygląda życie kobiety pracującej za kierownicą?

Kobieta jako kierowca tira 

Jeszcze kilka lat temu był to zawód uznawany za „męski”, dziś przedsiębiorcy zamieszczający oferty pracy dla kierowcy tira nie wykluczają kobiet. Według danych pochodzących z Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców w 2019 roku panie stanowiły 2 proc. kierowców zawodowych. Kobieta-kierowca tira to praca dla wytrwałych i silnych osób, jednak chętnych jest coraz więcej. 

Iwona Blecharczyk, jedna z pań pracujących za kółkiem tira, mówi, że z negatywnymi komentarzami na temat swojej pracy spotkała się dotychczas jedynie w internecie.

Podobnie Weronika Smolińska, która również jest kierowcą tira. Kobieta wyznaje, że nigdy nie usłyszała, że jej zawód nie jest „kobiecy”. Słyszała jednak pytania o to, jak radzi sobie z prowadzeniem tak dużego pojazdu i parkowaniem. Jednocześnie nigdy nie miała do czynienia z dyskryminacją kobiet w pracy. 

Jak wspomina Iwona Blecharczyk, na początku każdy dziwił się, że wybrała tę posadę. Dziś właściciele firm i kierowcy-mężczyźni coraz rzadziej traktują obecność pań w zawodzie jak coś niezwykłego, a kobieta jako kierowca ciężarówki to coraz częstszy widok.

Czy kobieta jako kierowca autobusu dalej jest czymś niezwykłym?

Panie prowadzące pojazdy komunikacji miejskiej stanowią coraz liczniejszą grupę. Obecnie raczej nie wzbudzają zaskoczenia. Kobieta jako kierowca autobusu musi być świadoma tego, że praca w zawodzie należy do wymagających, i lubić to, co robi. 

Serwis Podlaskie24.pl postanowił spytać pasażerów o opinie dotyczące pracy pań za kółkiem pojazdów komunikacji miejskiej. Deklarują oni, że kobiety jeżdżą dobrze i bezpiecznie. 

Pracodawcy chętnie zatrudniają kobiety, a pasażerowie darzą je zaufaniem. Panie dobrze radzą sobie ze stresem i odpowiedzialnością. Coraz większy odsetek kobiet w pracy kierowcy autobusu pokazują, że płeć nie stanowi przeszkody w znalezieniu zatrudnienia na tym stanowisku.

Jak wygląda codzienność w pracy kobiety jako kierowcy?

Iwona Blecharczyk, która pracuje za kółkiem ciężarówki już od kilku lat, ocenia tryb życia związany ze swoim zawodem jako ascetyczny. Niekiedy konieczne jest zabezpieczanie ładunków i zakładanie łańcuchów na koła, co należy do ciężkich fizycznie zadań. Jej zdaniem codzienne prowadzenie tira to najmniej męcząca, najłatwiejsza część pracy - najcięższe są czynności związane z rozładunkiem i załadunkiem oraz stres pojawiający się w razie opóźnień czy innych komplikacji. 

Jak mówi, związany z pracą kierowcy tryb życia sprawia, że trudniej jest troszczyć się o swoją kondycję psychofizyczną i zdrowie. Mimo zmęczenia trzeba dbać o ruch oraz - chcąc odpowiednio się odżywiać - gotować w ciężarówce. Choć z wykonywaniem tego zawodu wiąże się wiele niedogodności, mówi, że podczas trasy czuje się szczęśliwa. Może wtedy zobaczyć, a niekiedy i zwiedzić nowe miejsca. 

Zdaniem Weroniki Smolińskiej, która podjęła pracę dla kobiety jako kierowca w podwójnej obsadzie z narzeczonym, najtrudniejsza jest tęsknota za bliskimi, która doskwiera jej podczas kilkutygodniowych wyjazdów.

Panie za kółkiem autobusu są odpowiedzialne za pasażerów. Jeżdżą od kilku do kilkunastu godzin dziennie - w różnych godzinach (zmianowo), także w weekendy i święta. Ich praca jest nieprzewidywalna, a do największych wyzwań w zawodzie zaliczyć można pasażerów oraz innych kierowców. 

Czy kobieta-kierowca może połączyć pracę z życiem rodzinnym? 

Weronika Smolińska deklaruje, że dzięki pracy w podwójnej obsadzie z narzeczonym żadne z nich nie musi czekać na powrót partnera. Sytuacja zmieni się, gdy w ich życiu pojawi się dziecko - wówczas będą musieli zdecydować, które z nich zajmie się opieką nad nim, a które pojedzie w trasę. 

W przypadku kobiety-kierowcy tira praca oznacza rozłąkę z najbliższymi, a wychowaniem dzieci musi zająć się partner i rodzina. Praca w podwójnej obsadzie daje parom możliwość wspólnego spędzania czasu, w przeciwnym wypadku są to związki w dużej mierze na odległość. 

Panie, które pracują za kółkiem autobusu, są poza domem przez kilka-kilkanaście godzin dziennie, a po pracy prowadzą normalne życie rodzinne, spotykają się z najbliższymi i opiekują dziećmi. Muszą jednak dostosować swoją codzienność do grafiku.

Artykuł sponsorowany

Komentarze (0)

Zostaw komentarz